Aquest mes de juny ha estat històric pel patrimoni del nostre poble: eldia 4 ha arribat el nou Bot Salvavides que s'ha construït durent els darrers vuit mesos; el diumenge dia 6 s'ha provat al port, navegant a rems; el 27 s'ha portat del port a la Platja; i el 29, per la Festa Major de Sant Pere, ha tornat a fer els tradicionals tombs!


Us resumim cóm ha estat aquest camí.
Després de guanyar la licitació pública, la construcció del nou Bot Salvavides s'està fent a Astilleros Garrido, a O'Grove (Galícia) i acabarà abans de l'estiu/2021.
En la construcció del nou Bot es fa servir una tècnica tradicional de llaminat a tope. En el cas del Bot es superposen tres capes (o folres) de fusta (en el cas del Bot és futa llaminada) de manera creuada i encolades amb cola d'epoxi. Això evita posar cap tipus de claus, fet que pèrmet abaratir les despeses de manteniment i perllongar la vida útil de l'embarcació. Es fa tenint en compte que aquest tipus de naus passen molt temps fora de l'aigua, la qual cosa pot suposar un contratemps per a la durabilitat de la fusta.
A l'octubre s'elabora el projecte d'enginyeria naval, es comencen els treballs d'allisat de les formes de casc, repartiment de seccions i allisat hidrodinàmic.
A partir de les plantilles a escala 1: 1, a finals de novembre/2020 es comença a fer el motlle del casc. Amb aquestes peces es munta la sobrequilla i contraroda feta amb 26 llistons laminats i els ancaixos fets a ma. L'estructura es complerta amb uns llistons de caoba longitudinals. A partir d'aquesta estructura, que s'acaba a finals de desembre, es començarà el laminat del casc en tres capes.





A finals de gener/2021 s'acaba el primer folre, clavat amb grapadora d'inxo sobre l'estructura. La segona i tercera capa s'encolen amb resina epoxi. A mitjans de febrer ja acaben el tercer folre. Un cop acabat s'encola el casc al buit per tal que la cola arribi a tot el casc i ompli possibles forats.


A finals de febrer/2021 es construeix la quilla i les dos escúes (es fan amb peces unides per "rayo de Jípiter) i es fixen al casc amb cola i perns.
A principis de marçes pinta l'obra viva del casc i es rotula el nom de Calafell. En pocs dies ja es podrà donar la volta al casc i començar els treballs de l'interior del casc i de la coberta.






Així es va poder donar la volta a casc i començar a treballar amb els castells de proa i popa (el tret característic que fa al Bot insumergible) i a posar els reforços longitudinals i transversals necessaris per domnar rigidessa al casc.
Al març ja es treballa amb la coberta i es pinta tot el casc.
L'1 de maig es fa l'avarament a Galícia i es comprova la perfecte estabilitat del barco. El dia 2 es carrega en un camió i es trasllada a Calafell. El dia 4 arriba i es descarrega amb la grua per a posar-lo a mar. Diumenge 6 de juny es prova amb la seva tripulació. Tots coincideixen que que voga fantàstic! S'aprecia molt la notable reducció de pes respecte l'anterior Bot.








Video a càmera ràpida amb tot el procés de construcció a l'astillero Garrido. Més videos al nostre canal de YouTube.
Finalment el 27 de juny de 2021 l'antic Bot deixa la platja per ser portat a port i el nou Bot es porta des del port a la platja. Pel camí es proven les voltes. Funciona de meravella!
El 29 de juny de 2021, Festa Major de la Platja, s'inaugura oficialment el nou Bot! Amb la presència de les autoritats i tot el poble, i l'astiller Garrido des de mar a bord d'una barca de vela llatina de l'associació, el Bot realitzar 5 voltes sense problema. Va genial!



Moments de la jornada de Sant Pere. Més videos al nostre canal de YouTube.
Us deixem un recull de fotos amb tot el procés complert:
Diferents moments de la construcció. Més fotos al nostre canal de Flickr