L'adjudicació

Després de treballar molt en tots els detalls que implica construir una barca tan especial i única com la Francisca, de la qual no existeix cap referent en l'actualitat i emprant tècniques tradicionals, comencem a concretar el projecte de construcció de la barca.

De la mà de l'enginyer naval José Luís Rodríguez Filgueira, contractat per l'ajuntament el setembre del 2019, comencem la redacció dels plecs tècnics i administratius necessaris. És un treball dur per que el pressupost estimat inicialment de 159.000 euros és extremadament ajustat.
Agraïm infinitament els plànols que en Vicente García Delgado dibuixa de nou en AutoCAD.

Visita enginyer a Calafell, febrer 2021
Reunió de treball a Calafell amb l'enginyer, al centre de la imatge, el febrer del 2021
Planols de la Francisca de Vicente García, any 2019
Plànols de Vicente García-Delgado realitzats el 2019

Treballem també durant aquests mesos amb persones de l'ajuntament, sobretot el regidor Miguel Ángel Perín, el secretari Alexandre Pallarés i el tècnic Josep Pou.

Finalment, el 27 d'octubre del 2020 es publica el procediment obert i l'inici de la licitació pública per a la construcció de la Francisca al portal de la Generalitat.

Després dels terminis marcats per la llei de contractació pública el 27 de gener del 2021 el projecte s'adjudica a Astilleros Catalunya de Badalona

Aquesta drassana és una de les úniques que encara construeix amb fusta a Catalunya i té un tamany suficient per dur a terme la construcció de la Francisca. És una drassana coneguda pels seus treballs amb altres vaixells de fusta, com el Quetx Ciutat de Badalona, el pailebot Santa Eulàlia i molts d'altres.

Astillers de Badalona, germans Morales
Visita de l'associació als Astilleros de Badalona el dilluns 29 d'abril de 2019, en la cerca prèvia de drassana.
Astillers de Badalona, germans Morales
Els membres de l'associació a Badalona: Josep Inglada; Jordi Rascado; Ismael; Guillermo Márquez; Francesc; Ton Suria.

Astilleros Cataluña

Els Astilleros Cataluña són la 5a generació de metres d'aixa de la família Morales. Els avis d'en Joaquín i la Piedad van començar l'ofici a Alhucemas, Marroc, els anys 1950, com Astilleros Morales. Al 1967 es van traslladar a la Barceloneta, on van canviar el nom a Astilleros Boreal. Al 2001 es van traslladar a Port Ginesta amb el nom definitiu d'Astilleros Cataluña i Carpintería Náutica Morales. Allà van estar-hi fins al 2011, moment en què es van traslladar a Badalona, on es troben actualment.
Tenen 5 treballadors: Joaquín Morales Bernal; Joaquín Morales Castillo; Alberto Berrocal Garcia (nebot); Piedad Tejeda Morales (administrativa i "alma mater" de l'empresa); Abdelmajid Amachraa (ajudant).

Des de llavors han construït i arreglat infinitat de vaixells. Primer en fusta, com la goleta de 30 metres Puig i Mir o el pesquer Maireta de 32 metres. Després, a partir del 2001, en fibra, com l'Antina G, una golondrina del port de Barcelona de 25 metres i 146 places. Però, a partir de la crisi del 2008, ja no construiran cap més vaixell.

És a dir, la Francisca ha estat construïda per una drassana amb una llarguíssima experiència, però després de quasi 25 anys de fabricar el darrer vaixell de fusta. L'última i única drassana capaç de construir-la a Catalunya (amb el permís d'en Quico Puig, ja jubilat).

Els últims professionals d'un ofici que s'està perdent.

Els Morales a Alhucemas (Marroc). anys 50-60
Astilleros Morales a Alhucemas (Marroc). Anys 1950-60
La golondrina Antina G
El Yanira en plena regata Puig

Evidentment, també han treballat sempre en la restauració de tota mena d'embarcacions, especialment en fusta. Restauren vaixells històrics com el pailebot Santa Eulàlia del Museu Marítim de Barcelona o el quetx Ciutat de Badalona; embarcacions clàssiques com el Yanira, l'Islander, l'Scorpion o la Niña Luisita (tots ells participants de regates clàssiques com la Puig); o la gran majoria de la flota pesquera catalana. Entre moltíssims d'altres!

Podeu veure totes les imatges al nostre Flickr


.