Les nostres barques

L’associació ja disposa de 18 bots que hem recuperat per a Calafell i que estem restaurant a la seu. Per ara naveguen 9 d’aquests bots:

Carlos Barral

La Carlos Barral la considerem la “germana del “Capitan Argüello”.

El “Capitán Argüello” era la barca del poeta i editor Carlos Barral (Barcelona 1928-1989) i autor d’un llibre imprescindible en qualsevol biblioteca de tema marítim: “Catalunya des del mar”. L’afició marinera del seu pare va portar a la família a establir a Calafell la residència d’estiueig i cap de setmana. El pare de Carlos Barral, propietari de l’editorial “Seix i Barral”, signava els articles de divulgació que publicava amb el pseudònim “Capitán Argüello” i aquest era el nom de la seva barca de pesca que va desaparèixer durant la Guerra Civil . Carlos Barral es va casar a Calafell en una cerimònia de rituals mariners en la que va participar tot el poble. La seva esposa, Yvonne Hortet, li va regalar la construcció d’una nova barca de vela llatina que es va dir “Capitán Argüello”, com a rèplica de la que va ser del pare. Carlos Barral, que era un gran amant de la cultura clàssica, va pintar la seva barca de verd/negre i roig cadmi, colors inusuals a les nostres costes, que son els colors de la ceràmica de la Grècia antiga.

L’associació “Patí Català de Calafell – Mar Mític Mar Lúdic”, que té com a objectiu recuperar el patrimoni mariner de la platja de Calafell, sempre ha tingut en ment poder retornar a Calafell una de les embarcacions més emblemàtiques del municipi: el “Capitán Argüello”, de Carlos Barral però aquest bot va ser cedit al Museu del Port Marítim de Tarragona uns anys després de la mort de Carlos Barral. Un equip de membres de l’associació va localitzar una embarcació a Barcelona construïda pel mateix calafat i de similars característiques al “Capitán Argüello”. Era la Montserrat, propietat del senyor Francesc Forcar. Després de conèixer el nostre projecte i de visitar les nostres drassanes, el setembre de 2011 ens la va cedir per a restaurar-la i mantenir-la viva, navegant per les nostres platges.

La “Montserrat” va ser construïda el 1963 pel calafat Gallart, té una eslora de 6,09 metres i una mànega de 2,21 metres. La matrícula 7 138/1997. El motor que porta és l’original, un Solé del 1964.

La restauració de la futura “Carlos Barral” va començar l’any 2011 i s’ha dut a terme en les nostres drassanes. Pel finançar la restauració, el mes de desembre es va iniciar un projecte de micromecenatge que va recaptar els 5.300 euros necessaris per finalitzar el projecte. Després de vàries converses amb la família Barral, es va decidir batejar a la “germana” del “Capitán Argüello” com a “Carlos Barral”, ja que es va considerar que el “Capitán Argüello” i el pes de la seva història eren irrepetibles, però entre els socis s’ha generalitzat el sobrenom de “la Barrala”.

Bateig de la Carlos Barral

 

Galatzó

La Galatzó es va incorporar al grup el desembre de 2018 i podria ser la “cosina” del “Capitán Argüello”. La Galatzó és una mallorquina amb casc de fusta construïda el 1973, amb 7,97 metres d’eslora, 2,7 mestres de mànega i 1 metre de puntal mànega, equipada amb motor Nissan de 85 cv impecable Està arborada amb aparell llatí la major, el floc i la mitjana, amb matrícula 5ª-PM-1-3979. El primer armador de la Galatzó va ser en Jacques George Blondell, domiciliat a Palafrugell, i estava amarrada al port de Palamós. La vam localitzar al port de Sitges i era propietat de Joan Martí, que l’havia pintat amb els mateixos colors que els del Capitán Argüello. L’any 2018 va se adquirida per l’associació Patí Català/Vela Llatina Carlos Barral de Calafell per incorporar-la a l’estol de barques de l’entitat que participen en totes les activitats nàutiques.

Veure article: https://paticatalacalafell.cat/buscar-galatzo/

 

Peregrina

La Peregrina és una mallorquina amb casc de fusta i cabinada, construïda el 1982, te 7,20 metres d’eslora, i 2,56 de mànega i 0,73 puntal. Està arborada amb aparell llatí la major, floc i mitjana amb una vela marconi, amb matrícula 7ª-PM-2-3-95. Des de el seu disseny va ser pensada com a embarcació de lleure. La Peregrina va ser construïda a les drassanes del Port de Pollença, per Juan Vives Cerdà. El 2016 va se adquirida per Josep Inglada, coordinador de la secció Vela Llatina Carlos Barral de l’Associació Patí Català Calafell, per incorporar-la a l’estol de barques de l’entitat que participen en totes les activitats nàutiques de l’associació: trobades, batejos de mar, travesses, etc…. Ha participat en totes les convocatòries del Saló Nàutic de Barcelona des de 2016.

 

Pal i Fusa

La “Pal i Fusa”, barca de vela llatina que ja ha navega des de l’estiu del 2010 i que ha estat la primera embarcació avarada a La Platja de Calafell aquest segle i després de més de mig segle del darrer avaramentVa ser construïda fa 9 anys a partir de models tradicionals de la costa catalana. Després de ser restaurada per membres de l’Associació PCC, el 22 d’agost de 2010 va ser batejada i avarada a Calafell.El seu nom és una expressió calafellenca equivalent a Pal i Amorra de L’Escala. Es deia al moment en que es posava el darrer pal a la sorra i es donava la darrera empenta al bot, que començava a surar.Cedida a l’Associació pel seu propietari, el Sr. Miquel Molina (L’Escala). Posteriorment l’hem dotat d’un petit motor foraborda.

Veure article: https://paticatalacalafell.cat/avarament-de-pal-i-fusa/

 

Montserrat 

La “Montserrat”, barca de pesca calafellenca que hem restaurat completament l’any 2011 i batejada el 2012Bot construït pel calafat Casimiro Colet als anys 40. Ha estat arreclada un parell de vegades. Propietat succesivament de C. Colet, Ramon Palau i Julià Guasch. Va ser presentada el 2011 en un acte a la seu, amb la presència del grup calafellenc Búhos, que va interperetar la cançó que ells mateixos han composat per a ella.

Presentació de la Montserrat amb els Buhos

 

 

Lola

La Lola, abans “Rocamar”, era una barca de pesca de quatre metres i mig d’eslora, propietat del senyor Enrique Irazoqui. Cedida el desembre del 2010. El 2011 es va restaurar i pintar com a la barca Lola, i es va batejar el 2012 durant la Fira del Mar.

 

Xi Fira del Mar i II Trobada de vela llatina 2012

  

Pauot

El 28 d’octubre del 2019 vam incorporar la barca Pauot provinent de la platja de sant Salvador. La Pauot és una barca de vela llatina fabricada en resina i fibra de vidre amb el motlle dissenyat per Miquel Feu l’any 1995 a les Drassanes Tallamar de Rubí. Se’n feren dos models: Un amb motor intern com la Xerina, i un segon només a la vela que incorpora una orsa abatible com la Pauot. L’hem dotat d’un petit motor foraborda.

 

Julieta

La “Julieta”, barca de pesca calafellenca datada cap als anys 50.Restaurada als Astilleros Ricardo Borrás pel mestre d’aixa Sr. Ramon Forner al 1985. Portava un motor de benzina; el darrer va ser un Soler de 6 CV. Des dels anys 80 pertanyia a la família Sans (Can Pilis), que van ser cedida a l’Associació l’octubre del 2010.

 

Myriam

Verge del Carme

Patí 614

Aquesta patí es va fabricar el 1969 per l’Antoni Soler a Badalona. Es manté totalment original, fidel al plànols establerts l’any 1943 per la classe patí, basats en el disseny original dels germans Mongé. Des d’aquesta data el patí no ha sofert cap canvi substancial, excepte l’augment de mànega admès l’any 1973, de 145 a 160 cm.

Cada bot ha de ser restaurat per a poder navegar a la mar de Calafell i apropar la navegació a tots els calafellencs.

Les seguents embarcacions encara no s’han restaurat.

 

Helena

L'”Elena”.Barca de pesca calafellenca de la família Camil. Cedida el novembre el 2010.

 

Pàtria

El “Pàtria”, bot de salvament de l’any 191, és una embarcació que, segons el seu rol i full d’assentament, data de 1916.Per la seva estructura, sembla el bot auxiliar d’un pailebot o una embarcació d’enllaç entre pailebots, tot i que s’ha plantejat també que podria ser la falua del capitá d’un vaixell de guerra. Estem pendents de rebre més informació de la Comandància de Marina d’Eivissa.Propietat del Sr. Josep Ribas (Eivissa), que la va cedir a l’Associació gràcies a les gestions del Sr. Francesc Figuerola a l’estiu de 2010.

 

Ramon

El “Ramon”, barca de pesca calafellenca cedida el 2013 pel seu patró, el pescador jubilat Ramon Palau.