L'inici de la construcció

A la tornada de vacances del 2021 i amb el permís de Capitania (per fi!) concedit, la drassana Astilleros Cataluña de Badalona comencen a treballar de debò en la Francisca. Ells són la cinquena generació d'una saga de mestres d'aixa, que va néixer a Alhucemas (el Marroc) i abans havia estat al Port Vell de Barcelona: en Joaquín Morales, el mestre d'aixa més veterà i experiment; en Joaquín Morales C, l'altre mestre veterà; l'Alberto Berrocal, el nebot forçut i el relleu generacional; en Abdelmajid Amachraa, l'ajudant sempre disposat; la Piedad Tejeda Morales, que porta l'administració i és l'ànima de l'empresa.

Durant l'estiu l'enginyer ha avançat amb el dibuix i impressió a escala 1:1 de la quilla i quadernes.

Però fins al dia 27 de setembre de 2021 la drassana han estat treballant amb el pailebot Santa Eulàlia del Museu Marítim de Barcelona, unes feines que estaven programades des de l'any passat, i fins llavors no es podran posar a treballar a plena dedicació en la Francisca.

Els Morales a Alhucemas (Marroc). anys 50-60
Els Morales a Alhucemas, Marroc. Anys 1950-60
El Santa Eulàlia als astillers, davant la Francisca
Impressionants vistes del pailebot Santa Eulàlia a les drassanes. Quan estigui enllestit comencem amb la Francisca!
Les quadernes de proa

Els plànols de l'enginyer han permès a la drassana anar avançant feina i ha tallat totes les peces la quilla i les quadernes, i ha muntat cadascuna de les 32 quadernes individualment.

La quilla és de fusta d'iroco de secció 25 (alt) x 15 (ampla) cm, utilitzant epoxi i perns d'acer inoxidable en les unions (amb raig de Júpiter, la unió emprada per a peces sotmeses a fortes traccions) de la roda i codast.

La quilla
Les parts de la roda de la quilla, preparades per assemblar
La quilla
Detall del codast, amb la unió de "Raig de Júpiter". Setembre 2021
La quilla
La resta de peces de la quilla.

Més fotos al nostre Flickr

Les quadernes de proa i popa són de fusta de roure de secció 10 (alt) x 6 (ampla) cm, dobles i unides amb perns. A partir dels plànols a escala 1:1 s'han preparat les plantilles de cada quaderna que ha servit per tallar amb serra de cinta, calculant i fent l'escantellat de cadascuna de la manera tradicional, emprant l'aixa, com sempre utilitza en Joaquín.

Les quadernes
A partir dels plànols es tallen les plantilles de cada quaderna.
Les quadernes
Càlcul de l'escantellat per donar la forma a les quadernes
Les quadernes de proa
Les quadernes de proa, tallades i preparades per muntar.
Les quadernes de popa (numeració romana)
Les quadernes de popa, ja muntades amb els perns

Més fotos al nostre Flickr

El 29 de setembre treuen les peces de la quilla al varador, a l'exterior del taller, per a muntar-la sencera. Assemblen la roda i el codast, ja muntats al taller, amb la resta de les peces longitudinals utilitzant cola i perns. Aquest lloc serà on estarà la barca durant tota la seva construcció.

Muntatge de la quilla
La quilla totalment muntada

Quan l'enginyer detalli la construcció de la caixa d'orsa, es podrà continuar i tallar la quilla per a construir la caixa d'orsa i, després, muntar les quadernes (que serà ràpid per què ja estan totes preparades).

Aquest moment, la posada de quilla, és un moment important en la construcció del casc d'un bot perquè marca el seu inici, així com la botadura marcarà la seva finalització.

La posada s'ha comunicat a Capitania, com és obligat, la qual cosa implica que podran venir a realitzar inspeccions en qualsevol moment.

Podeu veure totes les imatges al nostre Flickr


.