Pala de timó, escues i altres

Per finalitzar el casc calen elements tan importants com el timó o les maneguetes. Altres tan simbòlics com el cap de mort. A part, fidel a la rèplica i amb la idea de poder varar la barca a la sorra algun dia, posem les escues.

Timó

Un cop conegut el centre de deriva real i recalculat el centre vèlic, caldrà redissenyar la dimensió i la forma de la pala de timó. El 29 de setembre es fabrica una plantilla a escala real de la pala i es prova en el vaixell, comprovant la maniobra de gir i d'hissat, i ajustant la posició dels farratges.

Diferents plantejaments inicials del timó i ferratges
Diferents plantejaments inicials del timó i ferratges
Plantilla de la pala de timó
Plantilla de la pala de timó. 11 d'octubre de 2022
Plantilla de la pala de timó
Planteig de la plantilla i els ferratges
Construïnt la pala de timó
Construint la pala de timó. 5 d'octubre de 2022
Preparant l'arjau
Preparant l'arjau
La pala de timó amb l'arjau, al taller
Comprovant l'ajust de la pala

El 10 d'octubre es construeix la pala real a partir 5 taulons de 20 cm d'amplada i 7 cm de gruix units amb cola d'epoxi i perns, amb unes dimensions finals de 3 metres de llarg per 86 d'amplada màxima i un calat de 25 cm per sota la quilla.

Es prova de montar la pala de timó
Muntant la pala definitiva
La pala amb l'arjau. Ara caldrà arrodonir-ho i acabar-lo
La pala, col·locada amb els ferratges

Més fotos de la pala de timó al nostre Flickr.

Escues

El 5 d'octubre es planteja l'escua d'estribord, un tauló de 5,4 metres de llarg, gruix 7,5 cm i altura 2 cm menys que la quilla. Decidim que s'emperni sobre el folre del casc, no que s'encaixi dins el folre, per a simplificar la col·locació i el manteniment futur.

Fent el forat pel pern de l'escúa
Fent el forat pel pern de l'escua
Escúa
Muntant escua
Escúa. Al fons, posant els taps dels avellanats
Ancoratge de l'escua sobre el folre
Més fotos d'escues al nostre Flickr.

Cap de mort

El cap de mort, la peça que va col·locada plana damunt de l'extrem de la roda de proa de la barca i que protegirà l'embarcació, es prepara el 10 d'octubre. És molt ampla, pel gruix de la quilla, i rebaixa la roda uns 10 cm. Després anirà pintada en vermell. Abans rebaixarem la roda, que és massa ampla pel sobredimensionament que va exigir l'enginyer.

Construïnt el cap de mort
Cap de mort
Presentació del cap de mort sobre la roda
Joaquín plantejant el cap de mort. Es veu que s'ha rebaixat la roda

Maneguetes

La Francisca porta molts aparells i hem de calcular bé tota la maniobra. Es calculen i munten diverses maneguetes en ubicacions establertes.

Vista aèria, amb tota l'orla, escollat de proa i tàlem de popa acabats
Vista de babord amb les cornamuses de maniobra sobre barraganets
Cornamuses de maniobra a vela
Cornamuses de maniobra sobre coberta
20221213_142321
Cornamuses sobre coberta i sobre els barraganets. 13 de desembre de 2022

Altres

Es fabriquen molts altres elements. Per exemple, es massissa l'escollat de proa per ubicar-hi l'àncora (babord) i el botaló (estribord), l'ancoratge del botaló sobre coberta, la base de la fogonadura del pal major i mitjana, els paiols de sota coberta, la bancada de motor, els diversos passacascs (toma aigua, escapament gas, sobreeixidor benzina...)

20230111_150635
Ancoratge del botaló sobre coberta
Acabat de coberta de la fogonadura del pal major
Tapa de coberta de la fogonadura del pal major
Paiol
Pailols. Novembre 2022
Pasacascos d'extracció d'aigua
Pasacascs. Febrer 2023
Bancada del motor i alineació de l'eix
Bancada del motor. Setembre 2022
Alineant eix
Bancada de motor i alineació de l'eix
Massissant botzina
Massissat de la botzina. Octubre 2022
Anclatges del dipòsit
Ancoratges del dipòsit de gasoil. Desembre 2022

.

Aquesta imatge té l'atribut alt buit; el seu nom és DibuixFrancisca_40px.png

Torna a La Francisca