Les proves de Capitania

Primera inspecció

Som el dia 18 de maig de 2023. La Francisca té prevista la seva presentació durant la VI edició de la Festa de la Mar que se celebrarà a Calafell els dies 8 a l'11 de juny. Hi ha nervis...

Anem molt justos, però hem treballat de valent perquè la barca sigui a temps. El dia 13 el Sant Pau ha vingut navegant per a deixar-nos la seva antena i la seva vela major i el seu floc. Tenim muntada l'antena i a vela mitjana de la Pauot. El dia abans hem acabat detalls. Fins i tot el dia abans a la tarda l’enginyer ens fa posar quatre bidons de dos-cents litres i omplir-los d’aigua per a tenir més llast... que després, l'endemà abans de venir inspector, ens fa buidar i tornar a treure!

El 18 al matí tenim les proves estàtiques:
- amidaments en sec: es treu el vaixell amb grua i es prenen mesures com eslora, mànega o puntal
- prova estabilitat: s'embarca gent, controlant el pes, i es fa canviar de posició mentre es prenen mesures d'escora (amb un pèndol posat abans que mesura els graus sobre una escala graduada pintada sobre la quilla). A partir d'aquí es faran uns càlculs posteriors per a calcular la capacitat de la barca. Sortiran vuit persones de capacitat! Ja ho pensàvem perque l'aigua no arriba a la línia de flotació i cal més llast. Posarem més llast i repetirem la prova més endavant!

Bidons d'aigua que vàrem posar i omplir el dia abans... i vam treure 2 hores abnas de la prova!
Els bidons d'aigua preparats per posar-los (i treure'ls!)
Omplint els bidons
Mesurant mànega
Inspector i enginyer mesurant la mànega
Mesurant eslora
José Luís, l'enginyer naval, mesurant l'eslora

A la tarda (18/5) traiem la vela i la guardem (la posarem quan tinguem la nostra antena, que finalment serà el dia 29). Passem l’antena del Sant Pau al seu vaixell perquè vindran a buscar la barca dissabte vinent i poder portar-la a Festa Mar Calafell (allà els tornarem la vela i la posarem).

El pròxim 30 de maig tenim prevista la prova de navegació. Tot és molt just, però, si passem la prova estàtica i amb un permís de trasllat especial, podrem estar per la Festa de la Mar de Calafell!

El dia 29 muntem la nostra antena amb la vela major del Sant Pau (encara no tenim la nostra!). Tot està preparat per a fer la prova de navegació l'endemà.

Però el mateix 29 a la tarda ens truca l'enginyer per a dir que Capitania ha anul·lat la prova per un defecte en la documentació presentada: manca l'autorització com a instal·lador autoritzat del personal que va muntar l'antena vhf. És increïble! La Francisca no farà la prova i no estarà a Calafell!

Les veles del Sant Pau

El Sant Pau s'ha portat estupendament amb la Francisca i amb nosaltres.
Per la prova estàtica cal tenir tot el pes de la barco, però no disposàvem temps material de tenir la nostra antena ni vela major. I per la prova de navegació sí teníem l'antena però encara no la vela major.Els vam preguntar si ens podrien deixar aquest material i no van dubtar ni un segon! El 13 de maig el Sant Pau, patronejat per en Josep Roura arriba navegant a Badalona. Posem els vaixells abarloats i passem l'antena i vela major d'una embarcació a l'altra. És una maniobra complicada pel pes i pel fet de passar d'un vaixell a l'altre.
El dia 18 passem la prova estàtica i la mateixa tarda desmuntem la vela, la guardem i tornem a passar l’antena al Sant Pau. Així, sense vela, anirà cap a Calafell a la Festa i allà, un cop la Francisca passi totes les proves, li tornarem la vela. Però li tornarem la vela sense a Calafell sense que la Francisca hagi passat la prova de navegació.

Passem l'antena i vela major del Sant Pau a la Francisca
Antena i vela de la major, preparada per la prova
La Francisca preparada per la prova, el Sant Pau sense antena
Feina feta: l'antena i vela major del Sant Pau ja està muntada a la Francisca
Feina feta. Gràcies!

Segona inspecció

Els dies 29 de novembre de 2023 i 12 de desembre tenim previstes la repetició de les proves estàtiques i de navegació, respectivament.

La prova estàtica

Després de treballar tot el cap de setmana, el 28 l'Esteve d'AllRound i en Ventura d'Outlier entreguen les veles a Badalona i a la tarda les muntem totes.

L'endemà repetim la prova d'estabilitat. Hem afegit llast i intentem augmentar la capacitat de 8 persones (que va sortir en la primera prova) a 12 persones. Ara ja no es treu a fora per fer amidaments, valen els de mesos abans. Però sí que es repeteixen les mateixes proves d'escora amb 12 persones voluntàries de l’associació vingudes de Calafell. Passem la prova! Ho diuen el mateix dia. Uns dies més tard, després de fer els càlculs (no és immediat), el resultat és per a 12 persones!!!

Els voluntarisde l'associació que han participat a la prova estàtica
Els voluntaris de l'associació que van participar en la prova estàtica
Enginyer i inspector durant la prova
Canviant pesos
Enginyer i inspector fent les amidacions de la prova d'estabilitat
Mesurant l'escora

Després dels amidaments hem desmuntat les veles i se les han emportat per acabar els detalls i entregar-les, després de treballar tot el pont i el cap de setmana, el 12 de desembre. Ventura i Esteve entreguen totes les veles completament acabades a Badalona, amb tots els detalls. L'endemà anem a Badalona a muntar les veles, perquè el 14 sortim a navegar per la prova! Les provarem per primer cop!

La prova de navegació

El dia 14 de desembre de 2023 fem la prova de navegació. La tripulació és, a part de l’inspector i l’enginyer: Vicente García-Delgado, Guillermo Márquez, Jordi Rascado, Francesc Botet, Josep Inglada, Alejandro Batista, Ton Suria, Josep Sierra, Josep Lluís Rodríguez.
Fa un dia magnífic. Solejat. Fa un bon ventet de 4 nusos. Mar plana. Sortim a motor i ens fa posar el motor a mig i alt règim i fer virades de 360 graus. Després despleguem totes les veles i ens fa diverses maniobres, entre elles la virada. Tot surt genial!

La tripulació, d'esquerra a dreta: José Luís Rodríguez (enginyer), Vicente García-Delgado, Guillermo Márquez, Jordi Rascado, Francesc Botet, Josep Inglada, Alejandro Batista, Ton Suria, Josep Sierra, Josep Lluís Rodríguez
La tripulació del 14 de desembre
El track de la navegació
L'itinerari fet durant la prova de navegació
En Guillermo va fer de patró
Navegació a vela
En l'última part vàrem navegar a vela

Anem a dinar amb enginyer i inspector al restaurant La Cantineta, el restaurant on hem dinat durant moltes jornades de treball.

Podeu veure totes les imatges al nostre Flickr