Veles

La Francisca té 3 veles: major (de 68 m², amb un gràtil de 17 metres i 2 rissos), mitjana (de 16 m², amb un gràtil de 9 metres i 1 ris) i floc (de 15 m², amb un gràtil de 8 metres), totes confeccionades en dacron beige. En Vicente ajusta el seu disseny de tota l'arboradura a les variacions que puguin haver hagut durant la construcció del casc, bàsicament petites desviacions quant a centre de deriva i forma del timó. Amb això, contactem amb diferents empreses i demanem diferents pressupostos. Finalment, encarreguem la construcció de tot el drap a FortVent de Badalona. En Gerard, el seu cap, és un home experimentat de la vela clàssica (ha realitzat veles per a les embarcacions Gunilla, Quetx Ciutat de Badalona, Lola del Museu Marítim, Drac del Museu Marítim, Tiziana, i altres) i que en Vicente coneixia de treballs anteriors.

Disseny de l'arboladura i veles
Vista de les 3 veles. Més fotos al nostre compte de Flickr
Disseny major
Disseny de la vela major

Després de lligar el tema pressupostari amb l'ajuntament (venim de l'obertura de l'any comptable municipal i de les eleccions municipals) podem fer l'encàrrec a FortVent. El maig del 2023 enviem tot el disseny en AutoCAD i el 7 de juny de 2023 en Gerard ve a prendre mides a Badalona amb Vicente. Al juny es pot pagar la primera part de la factura i avançar la compra del material que es fa a Alemanya. Les mides han de ser exactes, ja que tallen els vessos verticals exactes segons els càlculs. El 26 de juny arriba tot el material tallat d’Alemanya i comencen a treballar. Comencem a unir els panys… però tot comença a torçar-se!

Rebem els panys de les veles d'Alemanya
Els vessos tallats, abans de cosir
Les 3 veles, major mitjana i floc, amb els panys cosits
Les 3 veles, cosides

El calvari de la fabricació

Quan tot està en marxa... FortVent i Gerard desapareixen! Gerard pacta que continuï el projecte Outlier, una empresa que no coneix gaire el món de la veleria i menys el de la vela clàssica, de la mà d'en Ventura. Per això en Ventura es recolza tècnicament amb Esteve d'AllRound, un home experimentat en veleria moderna i amb moltes ganes d'aprendre i treballar bé. Hem de tornar a començar a explicar tot el disseny des de zero. Al setembre tornem a anar a Badalona amb Esteve per a parlar in situ sobre tots els detalls. Però passa el temps i els treballs no avancen. Parlem amb l'amo d'Outlier i descobrim que l'empresa s’ha quedat sense personal per a treballar. Ha marxat la cosidora i es busquen substituts. El mateix Esteve i cosidors de la seva empresa s'han de traslladar a Badalona.

Reprenem la confecció

Al final arrenca tot a finals de novembre. Els nervis estan a flor de pell perquè cal passar les proves abans de final d'any! Es treballen caps de setmana. Tothom, Esteve i Ventura amb la seva empresa AllRound, es bolquen en el projecte.

Esteve cosint reforços de la major
Esteve amb la màquina de cosir
Plantejant de la relinga i reforç pujamen major (vista puny car o amura)
Puny del car de la major, amb relinga
Major puny amura acabat cuir
Detall de puny d'escota de la major

Finalment, es fa una primera entrega el 28/novembre, el dia abans de la prova estabilitat, amb les veles enllestides a manca dels acabats.

El 4/desembre s’emporten altre cop les veles al taller per acabar els detalls (ollaos, detalls cuir, reforços punys…) i treballen tots els dies festius i cap de setmana.

Planteig del puny de drissa del floc
Planteig de puny drissa de la mitjana, amb relingues
Puny drissa mitjana
Puny de drissa de la mitjana, acabat
Major puny amura acabat cuir
Detall de puny d'escota de la major
Major puny car
Puny de car de la major

Per fi acabem!

El 12 de desembre Ventura i Esteve entreguen totes les veles definitives a Badalona. El 13/desembre anem a Badalona a muntar les veles.

1a entrega de les veles: Esteve, Ventura i Jordi amb les veles encara empaquetades
Esteve, Ventura i Jordi, el dia de la primera entrega
Muntant la major pel puny d'amura
Muntant la major
L'estampa de la major! Per fi!
La major ja muntada i desplegada

El 14 sortim a navegar per la prova de navegació. Les provem per primer cop i... Tot funciona de meravella!

Podeu veure totes les imatges al nostre Flickr


.